Bygglov - ansökan
Den här tjänsten kräver inloggningHär kan du ansöka om bygglov och andra lov, till exempel rivningslov och marklov. Ansök om bygglov om du ska bygga nytt, bygga till eller om du ska ändra användningen av en byggnad.
För mer information om lov och anmälningspliktiga åtgärder, läs på Boverkets webbplats.
Det är bra om du förbereder din ansökan. Kontrollera vilka bestämmelser som finns i ditt område, informera grannarna om det du ska göra och ta fram de handlingar som du ska bifoga din ansökan.
Mer information om hur du söker bygglov hittar du på kommunens webbplats: När behövs bygglov?
Planbesked
Här ansöker du om planbesked.
Strandskyddsdispens
Här ansöker du om strandskyddsdispens.
Hämta dina företagsuppgifter
I e-tjänsten kan du välja att hämta dina företagsuppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem. Läs mer på sidan Så här hämtas dina företagsuppgifter.
Anmäl via blankett
Vill du istället göra din ansökan via blankett? Använd då någon av följande länkar;
Ej bygglovpliktig åtgärd - anmälan
Ärenden som skapas med inskickad blankett går inte att följa på Mina sidor.
Den ifyllda blanketten skickas till:
Söderköpings kommun
Samhällsbyggnadsförvaltningen
614 80 Söderköping
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Mobilnummer
När du har skickat in ditt ärende till kommunen, registreras de personuppgifter som du har uppgett, i kommunens ärendehanteringssystem. Ändamålet med behandlingen av personuppgifterna är att kommunen ska kunna fullfölja sitt uppdrag som myndighetsutövare, samt kunna ge så bra och rättssäker service som möjligt vid handläggningen av ditt ärende.
Vid behandlingen av personuppgifterna tillämpas gällande integritetslagstiftning.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
Lagringstiden baseras på bestämmelser i kommunens dokumenthanteringsplaner.
Mottagare av personuppgifter
Plan- och bygglovskontoret
Övriga upplysningar
Personuppgifterna som behandlas kan komma att delas till tredje part, om ansvarig nämnd är skyldig att göra så enligt lag. Däremot kommer aldrig personuppgifterna att föras över till ett land utanför EU.
Kontakta personuppgiftsansvarig nämnd om du vill:
- Få ut information om de personuppgifter du har lämnat in
- Begära rättelse om du anser att någon uppgift är fel
- Begära överföring av uppgifter
- Begära att behandlingen av dina personuppgifter begränsas
- Göra invändningar
- Du kan alltid begära radering av dina personuppgifter hos personuppgiftsansvarig. Personuppgiftsansvarig kan inte radera dina uppgifter som utgör allmänna handlingar enligt tryckfrihetsförordningen eller övrig tillämplig lagstiftning. Allmänna handlingar är de handlingar som har inkommit eller upprättats hos myndigheten. Eventuella undantag regleras i aktuell dokumenthanteringsplan.
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten kan lämnas till Valdemarsviks kommuns Dataskyddsombud. Du når Dataskyddsombudet via dataskydd@valdemarsvik.se. Besök Integritetsskyddsmyndighetens webbplats (imy.se) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Miljö- och byggnämnden
kommun@valdemarsvik.se
Plan- och bygglovskontoret
samhallsbyggnadsnamnden@soderkoping.se
0121-181 00 (växeln)
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Kontaktuppgifter
- Fastighet
- Area och material
- Vatten och avlopp
- Övriga upplysningar
- Bilagor
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in