Planbesked - ansökan
Om någon planerar att göra en åtgärd som kan innebära att en detaljplan behöver antas, upphävas eller förändras kan man begära ett planbesked av kommunen.
En begäran om planbesked ska vara skriftlig, och enligt Plan- och bygglagen 5 kap 3 § ska den innehålla:
- en beskrivning av det huvudsakliga ändamålet med den avsedda åtgärden
- en karta som visar det område som berörs.
Om åtgärden avser ett byggnadsverk, ska begäran också innehålla en beskrivning av byggnadsverkets karaktär och ungefärliga omfattning.
Avgift för planbesked
Det utgår alltid en avgift för planbesked, oavsett om beskedet är positivt eller negativt. Pengarna täcker kostnaderna för den arbetsinsats som tjänstemannen gör under planutredningen. Glöm inte att bifoga karta över det område som berörs och bilagor som visar vilken typ av förändring ansökan gäller.
När du använder denna tjänst lämnar du plattformen för Mina sidor och kan tyvärr inte följa ditt ärende. Vi arbetar med att på sikt även få in denna typ av ärende under Mina sidor.
Vid handläggning av ditt ärende registreras och behandlas dina uppgifter i enlighet med:
- Personuppgiftshantering - Valdemarsviks kommun
Blanketten skickas till:
Söderköpings kommun
Samhällsbyggnadsnämnden
614 80 Söderköping
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
När du har skickat in ditt ärende till kommunen, registreras de personuppgifter som du har uppgett, i kommunens ärendehanteringssystem. Ändamålet med behandlingen av personuppgifterna är att kommunen ska kunna fullfölja sitt uppdrag som myndighetsutövare, samt kunna ge så bra och rättssäker service som möjligt vid handläggningen av ditt ärende.
Vid behandlingen av personuppgifterna tillämpas gällande integritetslagstiftning.
Rättslig grund för behandlingen
- Den personuppgiftsansvarige ska kunna fullgöra en rättslig skyldighet
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
Lagringstiden baseras på bestämmelser i kommunens dokumenthanteringsplaner.
Mottagare av personuppgifter
- Sakägare
- Planarkitekt
- Registrator
Övriga upplysningar
Personuppgifterna som behandlas kan komma att delas till tredje part, om ansvarig nämnd är skyldig att göra så enligt lag. Däremot kommer aldrig personuppgifterna att föras över till ett land utanför EU.
Kontakta personuppgiftsansvarig nämnd om du vill:
- Få ut information om de personuppgifter du har lämnat in
- Begära rättelse om du anser att någon uppgift är fel
- Begära överföring av uppgifter
- Begära att behandlingen av dina personuppgifter begränsas
- Göra invändningar
- Du kan alltid begära radering av dina personuppgifter hos personuppgiftsansvarig. Personuppgiftsansvarig kan inte radera dina uppgifter som utgör allmänna handlingar enligt tryckfrihetsförordningen eller övrig tillämplig lagstiftning. Allmänna handlingar är de handlingar som har inkommit eller upprättats hos myndigheten. Eventuella undantag regleras i aktuell dokumenthanteringsplan.
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten kan lämnas till Valdemarsviks kommuns Dataskyddsombud. Du når Dataskyddsombudet via dataskydd@valdemarsvik.se. Besök Integritetsskyddsmyndighetens webbplats (imy.se) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Miljö- och byggnämnden
kommun@valdemarsvik.se
Aline Eriksson
aline.eriksson@valdemarsvik.se
0123-193 06