Krossnings- och sorteringsverk - anmälan
Den här tjänsten kräver inloggningHär kan du göra en anmälan om du vill ställa upp ett kross- och sorteringsverk. Anmälningsplikt för krossning och sortering av berg, naturgrus och andra jordarter gäller för anläggningar:
- Inom områden som omfattas av detaljplan eller av områdesbestämmelser (oftast tätorter).
- Utanför sådana områden, om verksamheten bedrivs på samma plats under en längre tid än trettio kalenderdagar under en tolvmånadersperiod.
Tänk på att ansöka i god tid - handläggningstiden kan vara upp till sex veckor. En korrekt ifylld information förkortar handläggningstiden. För handläggning av anmälan kommer en avgift att tas ut enligt taxa fastställd av kommunfullmäktige.
Anmälan görs enligt 9 kap 6 § miljöbalken och 4 kap miljöprövningsförordningen (2013:251). Kod 10.50. Anläggning för sortering eller krossning av berg, naturgrus eller andra jordarter.
Detta gäller inte om man har ett tillstånd där det framgår att man får ställa upp kross- och sorteringsverk. Ett exempel på ett sådant tillstånd är täkttillstånd.
Anmäl via e-tjänst
Gör din anmälan via e-tjänst genom att logga in med e-legitimation (exempelvis Mobilt BankID).
Hämta dina företagsuppgifter
I e-tjänsten kan du välja att hämta dina företagsuppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem. Läs mer på sidan Så här hämtas dina företagsuppgifter.
Anmäl via blankett
Vill du istället göra din ansökan via blankett? Använd då följande länk;
Krossnings- och sorteringsverk - anmälan
Ärenden som skapas med inskickad blankett går inte att följa via Mina sidor.
Den ifyllda blanketten skickas till:
Söderköpings kommun
Miljökontoret
614 80 Söderköping
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- GPS-koordinat kopplat till en fysisk person
När du har skickat in ditt ärende till kommunen, registreras de personuppgifter som du har uppgett, i kommunens ärendehanteringssystem. Ändamålet med behandlingen av personuppgifterna är att kommunen ska kunna fullfölja sitt uppdrag som myndighetsutövare, samt kunna ge så bra och rättssäker service som möjligt vid handläggningen av ditt ärende.
Vid behandlingen av personuppgifterna tillämpas gällande integritetslagstiftning.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
Lagringstiden baseras på bestämmelser i kommunens dokumenthanteringsplaner.
Mottagare av personuppgifter
Miljökontoret Söderköping och Valdemarsvik
Övriga upplysningar
Personuppgifterna som behandlas kan komma att delas till tredje part, om ansvarig nämnd är skyldig att göra så enligt lag. Däremot kommer aldrig personuppgifterna att föras över till ett land utanför EU.
Kontakta personuppgiftsansvarig nämnd om du vill:
- Få ut information om de personuppgifter du har lämnat in
- Begära rättelse om du anser att någon uppgift är fel
- Begära överföring av uppgifter
- Begära att behandlingen av dina personuppgifter begränsas
- Göra invändningar
- Du kan alltid begära radering av dina personuppgifter hos personuppgiftsansvarig. Personuppgiftsansvarig kan inte radera dina uppgifter som utgör allmänna handlingar enligt tryckfrihetsförordningen eller övrig tillämplig lagstiftning. Allmänna handlingar är de handlingar som har inkommit eller upprättats hos myndigheten. Eventuella undantag regleras i aktuell dokumenthanteringsplan.
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten kan lämnas till Valdemarsviks kommuns Dataskyddsombud. Du når Dataskyddsombudet via dataskydd@valdemarsvik.se. Besök Integritetsskyddsmyndighetens webbplats (imy.se) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Miljö- och byggnämnden
kommun@valdemarsvik.se
Miljökontoret
miljo@soderkoping.se
0121-181 00 (växeln)
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- Organisationsnummer
- Så här skaffar du e-legitimation