Ekonomiskt bistånd - ansökan
LÄS MER
Här kan du som är folkbokförd i Valdemarsviks kommun göra en ansökan om ekonomiskt bistånd
- Du kan lämna in din ansökan till oss från och med 10:e i varje månad. Om du till exempel vill ansöka om bistånd för oktober månad, kan du göra det från den tionde september.
- För nyansökan, det vill säga första gången du ansöker krävs kontakt med socialsekreterare först.
- Du kan kontakta oss om du behöver hjälp med din ansökan eller har andra frågor om ekonomiskt bistånd. Handläggare nås på 0123-19100 mellan 8:30-11:30 vardagar. Be att få prata med ekonomiskt bistånd.
- För att kunna använda vår e-tjänst behöver du ha en e-legitimation, som till exempel BankID eller FrejaID.
I e-tjänsten kan du:
- Se om du får beviljat ekonomiskt bistånd.
- Se när pengarna betalas till ditt bankkonto.
- Läsa ditt beslut och bedömningen för beslutet.
- Följa ditt ärende från inlämnad ansökan till att du får ett beslut.
- Ansöka när som helst på dygnet.
- Skicka med underlag direkt i e-tjänsten.
- Kommunicera med din handläggare, både skicka och ta emot meddelanden.
Dina rättigheter och skyldigheter
För att kunna få ekonomiskt bistånd måste alla andra möjligheter vara uttömda och du ska göra vad du kan för att bidra till din egen försörjning.
Gör en provberäkning
På sidan Provberäkning på Socialstyrelsens hemsida kan du göra en förenklad beräkning av om din ekonomi ligger över eller under nivån för försörjningsstöd. Resultatet av provberäkningen är ingen garanti för att du kan, eller inte kan få försörjningsstöd. Dina uppgifter sparas in te i provbegäran.
Ansöka via e-tjänst
- Du påbörjar din ansökan om ekonomiskt bistånd genom att klicka på den gröna knappen till höger "Starta e-tjänsten". Du kommer då till en sida där du loggar in med din e-legitimation.
- Du följer stegen i e-tjänsten och fyller i uppgifter om till exempel boende, familjesituation, inkomster och utgifter.
- Du skickar med begärda underlag direkt i e-tjänsten. Det går bra att fotografera underlagen med mobilkamera eller skicka med dokument som är sparat på din/er dator. Se till att ha underlagen redo i datorn, surfplattan eller i mobiltelefonen. Godkända filformat är PDF, Word, Power Point, Excel och bild (t ex png, jpg, bmp, tiff).
- Du signerar ansökan med din e-legitimation när du fyllt i alla stegen i e-tjänsten.
- Ansökan är gemensam för hushållet. Det betyder till exempel att par ansöker tillsammans.
- Är ni två som ansöker är det den som först loggar in som får ange uppgifterna i ansökan för båda två.
- Om du ansökt tillsammans med någon behöver den personen sedan logga in i e-tjänsten, gå igenom uppgifterna i ansökan och signera den med sin e-legitimation.
Är det första gången du ansöker?
I nuläget har vi inte aktiv möjlighet att göra första ansökan digitalt. Detta innebär att du måste fylla i en ansökningsblankett som du hittar här på sidan och sedan lämna eller skicka in den till adressen som står längst upp på blanketten.
Du ska då även skicka med dessa dokument i din ansökan:
- Inkomstspecifikation för de senaste tre månaderna för dig och den du söker tillsammans med.
- Hyreskontrakt.
- Aktuell hyresavi.
- Kvitto eller underlag på betald hyra de tre senaste månaderna.
- Underlag/fakturor för de kostnader du/ni söker bistånd för.
- Beslut om andra inkomster som du har, till exempel bostadsbidrag.
- Ekonomisk översikt från de bank/er där du/ni är kunder.
- Kontoutdrag för de tre senaste månaderna fram till dagens datum, från alla bankkonton. Kontoutdraget ska vara i form av PDF, där det framgår bankkonto, kontonummer, kontoägare och alla transaktioner.
- Kopia på din Id-handling, för att din socialsekreterare ska kunna identifiera dig vid besök.
- Uppehållstillstånd eller uppehållsrätt från Migrationsverket.
- Om du är arbetslös ska du bifoga din planering med Arbetsförmedlingen och vilka arbeten du sökt.
- Om du är sjuk ska du bifoga ett aktuellt sjukintyg eller medicinskt underlag.
- Om du har ett arbete ska du bifoga anställningsbevis.
- Om du har slutat ditt arbete ska du bifoga arbetsgivarintyg.
Vad händer sen?
- Är din ansökan komplett det vill säga att du bifogat alla handlingar och lämnat alla uppgifter vi efterfrågat, så kan vi behandla din ansökan så snart som möjligt.
- Om vi behöver mer underlag för att kunna bedöma din rätt till bistånd kommer handläggare kontakta dig.
- Vid digital månadsansökan loggar då in på nytt i e-tjänsten och skickar in din komplettering direkt i e-tjänsten. Om det gäller första ansökan sker även kompletteringar via e-tjänsten.
- Om du inte kompletterar inom utsatt tid kan det innebära att du får ett avslag på din ansökan.
- Vid första ansökan kommer du bli kallad till ett fysiskt möte med din handläggare. Detta gäller oavsett på vilket sätt ansökan inlämnats.
